ترفندهای مهم از حال بد به حال خوب در حل کردن مشکلات روابط عاطفی(قسمت۲)

حل مشکلات زناشویی

همینطور که انسان می تواند به کره ماه سفر کند و برای ریشه کن کردن بیماریها و درمانشان تلاش کند پس به راحتی میتواند به روی احساساتش کار کند، کافی ست که مسئولیت بیشتری را بپذیرد.

برای رسیدن به احساسات خوب، ما باید سفری داشته باشیم یک سیر و سفر درونی.
در این سیر و سفر ۳تا مسیر پیش رو داریم :

۱- مسیری که ما را به عقب بر می گرداند.

۲- مسیری که در حال حاضر در آن قرار گرفته ایم.

۳- مسیری که مسیر رفتن به آینده هست.

پر خطر ترین و پر پیچ تاب ترین مسیر ؛مسیر گذشته هست که نباید مدام به عقب برگردیم و در آن سفر کنیم، در بعضی از مواقع سفر به گذشته باعث میشود که شما احساس باختن و احساس اندوه و افسردگی کنید.

احساس غم و اندوه

هر موقع که سفر داشتید به گذشته هایتان در مرحله اول بپذیرید که شما نمی توانید هیچ تسلطی به روی گذشته خودتان داشته باشید.

اگر در گذشته اشتباهی انجام دادید خودتان را ببخشید. و این را باور داشته باشید که زمان دارد می گذرد و شما هم باید از گذشته تان بگذرید.

با کارهایی که در زمان حالتان انجام میدهید اجازه دهید که زخم‌های گذشته تان التیام پیدا کند هر چند که فقط رد پایی از زخم ها بر جا بماند.

در زمان حال، شما پنج کار را به برنامه زندگیتان اضافه کنید:

۱- هر روز داشته هایتان را بررسی کنید.

۲- کارهایی که باعث لذتتان میشود انجام دهید.

۳- کارهایی که باعث آرامشتان میشود انجام دهید.

۴- کارهایی که در آن تسلط دارید انجام دهید.

۵- خودتان را در مسیر یادگیری حتما قرار دهید. و سعی کنید که نقاط ضعف زندگیتان را تبدیل به نقاط قوت کنید. همیشه زندگینامه آدمهای بزرگ و موفق را مطالعه کنید.

خیلی از انسانهای بزرگ، گذشته پیچیده ای داشته اند و زندگی پر از بحران را تجربه کرده اند اما با غنی تر کردن زمان حالشان و برنامه های قوی روزانه شان توانسته اند از گذشته ها بگذرند.
گذشته خود را چراغ راهشان کردند زخمهای کهنه ی گذشته خود را دستکاری نکردند تا عمیق تر شود.بلکه با پذیرش و آگاهی و بخشش خود و اطرافیان توانستند زخم کهنهٔ خود را التیام بخشند.

از تجربیات گذشتهٔ خود به عنوان قطب نما استفاده کردند. گذشته به سرعت برق و باد در حال گذشتن هست. سعی کنید که تصمیم بگیرید که دیگر به خودتان و اطرافیانتان صدمه وارد نکنید.
بیایید افسار زمان حال را به دست بگیرید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
خیانت چیست؟ و انواع خیانت

قدرت و کنترل و تسلط شما در استفاده از زمان حال، بهینه است. پس بیایید تصمیم بگیرید زمان حال پربار و خیلی غنی ای را بسازید.

وقتی احساسات منفی در طول روز به سراغتان می آید. سعی کنید که چند کار را برای این که احساساتتان به طور موقت تغییر کند حتما انجام دهید:

🔷 در رابطه با احساسات منفی‌تان با یک دوست صحبت کنید.

🔷 احساسات خودتان را روی یک کاغذ بنویسید، یا آن را نقاشی کنید.

🔷 تمرینات ریلکسیشن انجام دهید.

🔷 آهنگ شاد و پر معنا گوش دهید.

🔷 غذاها و نوشیدنی‌های مقوی بخورید. وقتی غذا و نوشیدنی می‌خورید تمام توجه و تمرکز خود را صرف خوردن و نوشیدن کنید مثلا اگر نوشیدنی سرد یا گرم بود سعی کنید با تمام وجود سرما و یا گرمای آن را احساس کنید.

🔷 به محض این که احساسات منفی به سراغتان آمده‌اند توجه خود را متمرکز بر یک چیز دیگر کنید. مثلا سراغ آشپزی بروید و یا با صدای بلند آواز بخوانید.

🔷 در فضای مجازی به یک دوست، پیام مثبت بدهید و تبادل اطلاعات کنید.

🔷 ابراز احساسات نسبت به افراد دوست داشتنی زندگیتان داشته باشید.

🔷 به طبیعت و پارک و جنگل بروید و تمرکز به روی زیباییها و صدای پرندگان و بازی بچه ها داشته باشید.

🔷 خیال پردازی کنید. فکر کنید که آرزوهایتان برآورده شده است و دوستانتان به شما تبریک میگویند. و الگوی عمل آنها شده اید.

🔷 خودتان را با کسانی مقایسه کنید که از شما زندگی سخت تر و پیچیده تری دارند.

🔷 هر روز شکرگزار داشته هایتان باشید.

🔷 دکوراسیون خانه تان، اتاق خواب و کمدهای لباستان را مرتب کنید.

🔷 به نظافت ظاهری و جسمی و خودتان رسیدگی کنید. از عطر دلخواه تان استفاده کنید.

🔷 از حس بویایی و چشایی و بینایی و شنیداری و لامسه تان نهایت استفاده را ببرید. شریک عاطفی‌تان را لمس کنید. کودکانتان را لمس کنید. ماساژ بگیرید، سونا بروید و بچه ها را به آغوش بگیرید.

🔷 در رابطه با این که دوست دارید در آینده چه اتفاقات خوشایندی برایتان بیافتد فکر کنید.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
شکست عشقی و سرخوردگی پس از آن

🔷 واقعیتها و عوامل تأثیر گذار بر شرایط کنونی تان را بررسی کنید.

🔷 راه رسیدن به اتفاقات خوشایند زندگیتان را طراحی کنید.

🔷 یک قلم و کاغذ بردارید و در رابطه با این که دوست دارید به چه شخصیتی تبدیل شوید بنویسید.

🔷 برای رسیدن به آن شخصیت رویایی‌تان از چه مسیرهایی باید استفاده کنید؟ نیازمند چه ابزاری هستید؟ چه چیزهایی را باید یاد بگیرید؟ در چه چیزهایی باید متخصص شوید؟ چه احساس‌هایی را باید تبدیل به رفتارهایتان کنید؟

🔷چه عادتهای خوبی باید در زندگیتان اجرا کنید که تبدیل به صفتهای شخصیتی بارز شما شود؟

تکرار کردن هر روز این فرآیندها باعث میشود که احساسات شما در طولانی مدت تغییر کند. اما اگر از این فرآیندها برای مدت کوتاهی استفاده کنید به صورت کوتاه مدت در روند بهبودی تان از حال بد به حال خوب تأثیر گذار است.

سیکل مثبت اندیشی

 

بررسی سیکل منفی عادتهای مخرب رفتاری

۱- رفتارها و احساسات منفی روزانه ی خود را بررسی کنید. و همان رفتارها و احساسات منفی شما در عادتهای رفتاری روزانه شما تأثیرات منفی دارد و باعث میشود که نتوانید در خود آنچنان انگیزه ای ایجاد کنید.

سعی کنید هر روز در روند تغییر احساسات خود پیش بروید . حتی اگر انرژی روانی‌تان تحلیل رفته و حال و حوصله نداشته باشید قرار نیست برای تغییرات احساساتتان از حال بد به حال خوب حوصله داشته باشید.

ممکن است در ابتدای راه مجبور باشید بر خلاف میلتان عمل کنید. برای انجام دادن هر کاری در ابتدا اگر مقاومت کردید فقط ده دقیقه اول سخت هست، سعی کنید که دوام بیاورید .

مثلا وقتی بر خلاف میلتان ورزش میکنید. یا پیاده روی می‌روید. خود به خود سیستم مغزی شما شروع به ترشح انواع هورمونها میکند که به طور ناخودآگاه شما احساس شادی و سبکی می‌کنید.

۲- به این فکر کنید که چه چیزهایی باعث می‌شود زندگی شما دلچسب تر شود؟ رابطه ی عاطفی شما شیرین تر شود و روابط میان فردی شما گسترده تر شود؟

۳- برای هشت اولویت مهم زندگیتان سعی کنید به فکر بهبودی و قویتر شدن آنها باشید.

 

هشت اولویت مهم زندگی هر انسانی

خانواده، کار و درآمد، سلامت جسمانی، سلامت روانی، معنویات، سبک زندگی و ارتباط میان فردی هست.

شاید به این مطلب هم علاقمند باشید
تحقیر و توهین و اثرات آن بر رابطه عاطفی

تأثیر همبستگی خانوادگی به روی احساسات خیلی زیاد است. سعی کنید بیشتر وقت خود را با خانواده بگذرانید. با خانواده شام بخورید. تفریح بروید، برای فرزندان خود قصه بخوانید.

با همسر خود معاشقه داشته باشید. به دیدار پدر و مادر خود و همسرتان بروید. سعی کنید هر سال سفر بروید. در غیر اینصورت هر دو هفته یک بار برنامه تفریحی داشته باشید.

از هر کسی دلگیر و ناراحت هستید او را ببخشید. اگر کسی از دست شما دلگیر و ناراحت بود سعی کنید از او عذر خواهی کنید. در غیر اینصورت تصمیم بگیرید هرگز دیگر به او آسیب و خسارتی نزنید. این گونه روحتان را سبک‌تر می‌کنید و کوله بار احساساتتان را سنگین تر نمی کنید.

تاثیر همبستگی خانوادگی

 

کار و درآمد

سعی کنید شغلی را انتخاب کنید که دوستش دارید. و هر روز در روند آموزشی و یادگیری، خودتان را قرار دهید.
به فکر افزایش درآمد و ارتقاء شغلی باشید.

توانمندی‌های خودتان را ارزیابی کنید و آنها را پرورش دهید. سعی کنید برنامه ای برای شروع پس انداز خود داشته باشید. اگر می‌توانید سرمایه گذاری هرچند کوچک داشته باشید، اگر که قرض و بدهی و وام دارید سعی کنید آنها را هر چه زودتر پرداخت کنید.

 

سلامت جسمی

به سلامتی جسمی خود بها بدهید. اگر قند خون ؛ چربی خون؛ و یا فشار خون دارید به رژیم غذایی روزانه خود رسیدگی کنید. به فکر تناسب اندام .سلامت جسمانی.ورزش کردن.شادی و با نشاط بودن خود باشید.
آزمایشات و چکاپ پزشکی را هر چند ماه یک بار انجام دهید.

 

سلامت روانی

هر روز آهنگ پر معنا گوش دهید. مطالعه کنید و سعی کنید از کلیپهای آموزشی استفاده کنید. مهارت های جدیدی را یاد بگیرید. کتابهای جدید بخوانید.

 

معنویات

در امور معنوی شرکت داشته باشید.  روح معنوی را در خود پرورش دهید و در مراسم معنوی شرکت کنید. در زندگی خود از الگوهای معنوی استفاده کنید.

 

روابط میان فردی

روابط میان فردی خود را قوی کنید. دوستان جدید پیدا کنید. یادی از دوستان قدیمی که مثمر ثمر در زندگیتان بوده اند کنید. حتما به مهمانی هایی که دعوتتان میکنند استقبال کنید و بروید.

 

سبک زندگی

سبک زندگی شاد و با نشاط و غنی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *